Thursday, January 26, 2012

Sociala medier i undervisningen



Mitt första inlägg kommer att handla om sociala medier. Facebook, Twitter mm används dagligen i svenska skolor. Själv använder jag Facebook i min undervisning. Mina elever (ett glatt gäng 9:or) och jag kommunicerar dagligen via Facebook.

Jag har valt att inte vara vän med mina elever på Facebook. Vi har gemensamt kommit överrens om vilka privata inställningar vi har på Facebook och vi använder oss enbart av "grupperna" på Facebook.

 Vi har tillsammans 2 st gemensamma grupper. Den ena är en "klassgrupp" där även deras föräldrar är medlemmar. Gruppens används främst i informationssyfte. Varje vecka publicerar jag veckans läxor, veckans händelser, inställda lektioner mm och eleverna får chans att fråga diverse frågor som rör klassen, friluftsdagar, tider mm. En stor fördel är att man kan nå alla elever på bara några minuter även på helgerna om man skulle vilja det. Det finns nu inga ursäkter för att komma för sent, missa en läxa eller glömma en aktivitet :)
Gruppen har även bidragit till en trevligare stämning i klassen. Man skojar med varandra, skriver roliga kommentarer och hjälper varandra med läxor och annat.

Den andra gruppen är en "ämnesgrupp", dvs en engelska grupp. I denna grupp publicerar jag filmtips, övningar, olika dokument och lektionsanteckningar, lathundar, youtoube clips mm.  I gruppen måste eleverna kommunicera på engelska och på så sätt kan de även utveckla sin förmåga att skriva på engelska.

Användandet av Facebook har definitivt förändrat min undervisning.  Trots att jag ser många fördelar med att "bjuda in" sociala medier i mitt klassrum är jag också medveten att det kan även finnas en del nackdelar. Det är oerhört viktigt att diskutera etik med eleverna. Redan från början har vi tillsammans kommit överrens om "spelreglerna": i klassens Facebookgrupper skall alla respektera varandra och använda ett vårdat språk. De är förbjudet för eleverna att publicera bilder utan tillstånd och man måste vara "schysst" mot varandra. Jag måste säga att efter 2 års på Facebook tillsammans med klassen har vi inte haft en enda incident. Eleverna har helt enkelt insett fördelarna med att ha tillgång till dessa grupper och har alltid respekterat reglerna. Man "bråkar" gärna i klassrummet och vi har haft en del konflikter men dessa konflikter har aldrig följt med på Facebook. Vad har ni för erfarenheter av sociala medier i undervisningen?

Så till er alla lärare där ute, våga se möjligheterna, våga prova, våga ge eleverna lite frihet (under ansvar)!

No comments:

Post a Comment