Monday, January 30, 2012

IKT och särskilda behov?

Mobiltelefonen som stöd vid läs- och skrivutveckling

Denna korta nyhet fick mig att fundera över vad innebär IKT?  Mina kollegor på skolan förknippar ofta IKT med en-till-en satsningen. För många innebär IKT några "fräcka" webbbaserade verktyg, några "coola" videos från You Tube eller användandet av olika lärplattformer för att skriva UIP, informera föräldrar och elever eller lägga upp planeringar. ..
Man glömmer lätt att IKT är inte enbart det senaste inom tekniken. IKT finns också för våra elever med särskilda behov. På min skola använder vi oss av olika program som tex Stava Rex, Spell Right och Vital. De flesta vet även hur man kan skanna in olika dokument för att få de upplästa eller översätta för elever som har olika språkliga/inlärningssvårigheter. För mig är detta  den största vinsten med IKT. Datorn finns som pedagogiskt hjälpmedel. Det finns en mängd olika lösningar för våra elever som behöver hjälp. I de flesta kommuner finns det en skoldatatek med utbildad personal som finns tillgänglig för att hjälpa till, för att utbilda lärare och elever i alternativa verktyg. Det finns e-böcker, läsplattor, program med stavningskontroll, dokumentkameror, talsyntes, översättningspennor, läs och översättningsprogram och mycket mer.

Hur ser det ut på era arbetsplatser? Vad har man för syn på IKT? Är det specialpedagogernas ansvar att vara "kunniga" i tekniska hjälpmedel eller förväntas den "vanliga" lärare att vara kunnig i området?

3 comments:

  1. Jag möter dagligen pedagoger som arbetar med elever i behov av särskilt stöd. Som handledare och konsult försöker jag sprida vikten av alternativa verktyg. Datorn och olika program är direkt avgörande för många elever, men även kunskap om hur man använder webbaserade verktyg. Både och med andra ord. Jag tycker det kan skilja sig åt ganska mycket mellan olika skolor inom samma kommun. Mycket tror jag beror på vilken inställning skolledningen har till IKT och digitala hjälpmedel. Jag tror att på många skolor förväntar man sig att det är specialpedagogen som ska vara insatt i allt gällande alternativa verktyg. Det ska alla ha kunskap om enligt mig!

    ReplyDelete
  2. Vi har många digitala hjälpmedel för våra elever och specialpedagogen är inte sen med att se till att dessa hjälpmedel finns tillgängliga. Tyvärr ställs det också krav på att ordinarie lärare kan den här tekniken, men det finns inte alltid möjlighet att hinna lära sig detta eller hur vi kan använda den på ett bra sätt i ord.undervisnning.

    ReplyDelete
  3. På skolan där jag arbetar påbörjas en 1:1-satsning nu i höst. Innan har vi haft datasalar och även bärbara datorer som kunnat bokas av lärare. Specialläraren på skolan vill själv inte lära sig något om datorer, vägrar att göra PIM-utbildningen och kan inte hjälpa sina elever när de får problem med datorerna.
    Så tyvärr får dessa elever inte den hjälp som finns tillgängligt till dem.

    ReplyDelete