Wednesday, March 28, 2012

Teknikens nackdelar?

Mina elever har haft egna datorer i lite över en termin nu. I det stora hela så har det varit ett lyft för undervisningen. Visst har pedagogerna fått tänka om, fått omdefiniera sitt sätt att undervisa och fått vänja sig vid tekniken men att ha en egen dator har inneburit så mycket för våra elever. Ökat flexibilitet, roliga lektioner, nya sorters övningar...
Men vissa dagar kan jag inte låta bli att bli trött... Tekniken har trots allt nackdelar: När vi ska använda oss av datorerna  så krävs det tålamod från både läraren och eleverna. Att ha  ett gäng elever inloggade efter relativt kort tid  har inte skett hittills och jag vet inte när detta kommer att ske. Säg att jag har 25 elever och 25 elevdatorer datorer så är det ungefär 5 som startar upp och loggas in på runt 4-6 minuter,  5 datorer behöver uppdateras vid inloggningen eftersom eleverna har inte gjort uppdateringarna den senaste tiden och detta tar ytterligare ca 5  från att powerknappen tryckts ner. De sista datorerna har ingen åtkomst till det trådlösa nätverket eftersom något krånlar eller eleverna har glömt sina inloggningsuppgifter.

Jag väljer att inte ta upp problem som att datorerna har dålig batteritid, synkroniseringsfel, elever som inte hittar sina arbeten, elever som har glömt sina laddare, mm
Ja, mina vänner, att arbeta med tekniken tar tid!

1 comment:

  1. Amen to that!

    Det där med att ta till tekniska lösningar för att spara tid... Det skulle vara intressant att se hur mycket tid man egentligen sparar, om någon. Något som jag inte kan sluta fascineras av är hur lång tid det tar att skriva ett enkel mejl. Det känns som det borde ta två minuter, men jag tror sanningen i mitt fall ligger närmare 10 eller 15. Märkligt.

    Men det finns ju andra fördelar med tekniken, som att det är roligt eller att kvaliteten på det man gör blir bättre.

    ReplyDelete