Thursday, March 1, 2012

Att se möjligheterna

 Sådär jag nu var vi tillbaka på banan efter ett par veckors uppehåll. Idag hade jag tänkt att skriva om att se möjligheterna. Förra veckan var jag på en föreläsning av Jacob Möllstam (killfroken.se) där han berättade hur han använder sociala medier och spel på ett naturligt sätt i sin undervisning. Vilken inspirationskälla!  Jacob berättade om hur han skapa kontakter med sina elever via Wordfeud (chattfunktionen) och hur han låter sina elever göra bokrecensioner på Minecraft. 

Jag gillar idén, att se möjligheterna. Att kunna se andra funktioner i spelet än själva spelandet, att kunna bemöda elever där de är. Jag hoppas verkligen att flera lärare kommer att släppa in spelen i  klassrummet.

Nästa steg, lära sig om historia och geografi med spel som Call of Duty eller Assassins Creed?  Varför inte?

1 comment:

  1. Vilka roliga idéer. Wordfeud har jag själv använt mig av för att prata med elever, men intressant att använda spel i sin undervisning. Han kanske är någon som jag ska försöka locka till min arbetsplats.

    ReplyDelete