Wednesday, February 1, 2012

Socrative, roliga undersökningar i klassrummet!


Socrative introduction video (new) from Socrative Inc. on Vimeo.

Jag vill idag dela med mig av ett roligt verktyg som kan användas i klassrummet. Med Socrative, kan man som lärare göra undersökningar (anonyma) i realtid med sina elever. Perfekt för att få snabba svar om vad eleverna tycker och tänker, underbart av använda i tex "Livskunskap" där eleverna måste ta ställning till något eller för att göra roliga quizz med sin klass.
Det enda som krävs är att eleverna (och pedagogen) har tillgång till varsin dator (eller mobiltelefon, det finns även en Socrative app) och till en Internetuppkoppling.
Läraren loggar för in efter att ha skapat ett konto och blir tilldelad ett "rumsnummer". När man har fått sitt "rummnummer" kan man då skapa/skriva sina frågor (det finns olika typer av frågor att välja mellan, tex flersvarsalternativ, korta ord, mm) för att sedan aktivera sin "quizz".

Eleverna behöver sedan gå till en länk (som läraren har fått när han har skapat sin quizz) och skriver in lärarens rumsnummer  för att sedan svara på frågorna.
När undersökningen är klarkan man som lärare få en sammanfattning av alla svar direkt i mobilen/datorn eller man kan välja att få den skickad till sig. Enkelt, roligt och smidigt!

Känner ni andra liknande verktyg?

Ni hittar med om Socrative här:

www.socrative.com

2 comments:

  1. Tack för tipset! Jag kan flera användningsområden i olika situationer och ämnen, det kliar i fingrarna att prova! Tyvärr har jag inget liknande tips till dig än, men det kanske kommer...

    ReplyDelete
  2. Jag menade: Jag kan tänka mig flera användningsområden... :)Jag kan dem inte ännu.

    ReplyDelete